Zelf witlof kweken.

Op een marktkraam met tuinartikelen zie ik dikke penen liggen. Het lijken wel witlof penen. Zal ik die eens kopen? Stel je voor, je eigen witlof kweken! Dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik vraag aan de verkoper hoe het moet. Erg ingewikkeld lijkt het niet. De penen moeten in de grond gezet en vervolgens worden opgekweekt in een donkere omgeving van 15 graden. Mmm, in het donker en dan ook nog tamelijk warm. Dat wordt een probleem.  De verkoper oppert: “Misschien kun je ze in de meterkast opkweken”. Helaas, daar staan mijn ‘hyacinten op glas’ al.

Ik koop de penen toch en vertrouw erop dat ik een oplossing vind.

In huis kan het niet. Dus moet het in de schuur. Alleen, daar is geen verwarming. Het is er binnen net zo koud als buiten. Het moet maar. De verkoper vertelde dat als het kouder is het dan langer duurt. Aangezien ik toch elke week witlof salade eet, maakt het niet uit wanneer ik kan oogsten.

Vervolgens moet er nog een donkere plek worden gezocht. Ik bedenk om twee terracotta potten omgekeerd op elkaar te stapelen. Lekker donker! Maar dan valt mijn oog op de oude houten ton. Daarin is het ook donker! En bovendien, hout isoleert.

Ik plant de penen in een plastic container en snij het loof aan de bovenkant af tot twee cm boven de peen. Ik geef de penen water, zet de container in de ton en doe er het deksel op.

Een week later zie ik alleen wat witte worteltjes uit de penen komen. Maar ik twijfel, had ik de penen niet wat dieper moeten planten? Misschien weet een van jullie dat.

Met de voorspelde dalende temperaturen van de komende week zal ik nog heel wat geduld moeten hebben voor ik witlof uit de schuur kan oogsten.

Dus eet ik voorlopig nog witlof uit de supermarkt!


Nieuwe volgers van harte welkom.


Ingrediënten voor een heerlijke witlof salade. Voeg alleen nog wat mayonaise toe!


De witlof penen.


Zijn ze te ondiep geplant?


Deksel op de ton en afwachten maar.


Heb je geen ton? Gebruik de terracotta potten!

Growing Belgian endives your self.

In a market stall where all kind of garden articles are displayed, I discover some thick roots, which look like Belgian endive roots. Should I buy some? Imagine, growing my own Belgian endives! I have never done that.

I ask the seller how to grow them. It appears to be not that complicated. The roots should be planted in some soil and grown in a dark environment and the temperature should be around 15 degrees. Mmm, dark and on top of that quiet warm during the winter. That is going to be a problem. The seller suggests: "Maybe you can grow them in the meter cupboard". Well, that is not an option, because my 'hyacinths on glass' are already growing there.

I buy the roots anyway and trust a solution will come to me.

The roots definitely cannot be grown inside the house. So I will have to make it happen in the barn. One thing though, there is no heating over there! Temperatures inside the barn are the same as outside. The seller told me that in colder conditions it would take longer for the roots to grow. Well, I eat Belgian endives salad every week, so it does not matter to me if I harvest a little later.

Next I will have to find a dark place. I think about putting two terracotta pots together upside down. Nice and dark! But then my eye falls on the old wooden barrel. Inside it is dark and moreover, wood insulates.

I plant the roots in a plastic container and cut the leaves to two cm above the roots. I water them, put the container in the barrel and put the lid on.

A week later….. out of the roots I planted some additional tiny white roots have appeared. I wonder, should I have planted the roots a little bit deeper? Maybe one of you readers has some experience in this field?

With the dropping temperatures predicted for the coming weeks, I probably will have to be very patient before harvesting my crop.

So for the time being I still will have to buy my Belgian endives from the supermarket!


Reacties

  1. Te ondiep en kijk uit voor muizen.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals Jan al zegt, zeker te ondiep geplant. Wel gemakkelijker om ze bij de groenteboer of supermarkt te kopen, maar dit soort uitdagingen trekken me ook aan. Als ik die wortels tegen zou komen, zou ik ze ook kopen en ik denk er de ideale groeiplaats voor te hebben in mijn kelder, wie weet.....
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie raad. Ik zal er vlug nog wat grond opgooien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zo'n experiment.
    Ben benieuwd hoe het project zich verder ontwikkelt.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel een erg leuk experiment,Hetty.
    Maar ik waag me er maar niet aan.
    Maar jij als doorgewintwerde tuindame,
    zal het vast wel gaan lukken.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. My Dutch father-in-law grew witlof in the crawl space under his house foyer. What a sight to see those little "witlof soldiers" standing all in straight rows under the hall floor! I love witlof and can rarely find it in the supermarket down here in southwest Louisiana. I have to wait until our trips to Nederland. Linda@Wetcreek Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liebe Hetty, ich hoffe, wir erfahren noch, wie dieses Experiment ausgeht. Ich drücke die Daumen, dass am Ende ein leckerer Salat bei Euch auf dem Tisch steht. - Große Kübel habe ich mehr als genug in der Garage. Aber ich habe noch nie im Gartencenter diese 'witlof penen' gesehen. Ich wünsche Dir eine schöne besinnliche Zeit und sende liebe Grüße, Edith

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten